Mijn drukke week!

19 mei 2017 - Berlijn, Duitsland

Zo het duurde even voor ik weer wat kon schrijven. Ik heb deze week een drukke week gehad. Maar wel echt een leuke week gehad.

Vorig weekend ben ik met 4 andere stagiaires naar een verlaten ziekenhuis geweest net buiten Berlijn. Tijdens de Eerste Wereldoorlog diende het als een militair ziekenhuis van het keizerlijke Duitse Leger. Eind 1916 werd Adolf Hitlerhier zelfs opgenomen nadat hij gewond raakte aan zijn been tijdens de Slag aan de Somme. Het Beelitz-Heilstätten ziekenhuis werd later weer gebruikt als een veldhospitaal om gewonde nazi's te behandelen in de Tweede Wereldoorlog. Dit was dus erg interessant en erg spookachtig. De foto’s staan in mijn galerij.

Ik merk op stage iedere dag dat ik meer kan doen en mag doen. Met mijn stage begeleider heb ik eindelijk deze week mogen werken. Ik heb mijn wensen en leerdoelen aangegeven en we zijn meteen aan de slag gegaan. Deze week heb ik dus mooi al 7 handtekeningen kunnen verzamelen op mijn vaardighedenkaart van school wat erg fijn voelt want het voelt als steeds een stapje verder zijn bij het doel: Verpleegkundige worden.

Weer heb ik een paar mooie dingen mogen zien. Vandaag mocht ik met een arts mee lopen. Sommige artsen zeggen niks tegen je en andere vinden het super leuk dat je er bent. Zo liep ik vandaag met onze oncoloog mee. Een jonge arts van… ik gok… net 30 ofzo. Hele aardige arts die mij veel wil uitleggen en het leuk vind dat ik zo geïnteresseerd  ben. Nou zul je denken wat heb je er aan om met een arts mee te kijken? Nou… dan weet je ook eens waarom je de patient goed in de gaten moet houden en wat voor gevolgen sommige dingen hebben en wat je nu eigenlijk aan het verzorgen bent.

Ik heb de arts geassisteerd met een poortkatheter  verwisselen. Een poortkatheter is een katheter waarmee artsen gemakkelijk toegang kunnen krijgen tot grote, diep gelegen aders in het menselijk lichaam. Het bestaat uit een door een siliconenrubberen membraan afgesloten injectiekamer waar een dun slangetje op is aangesloten. De injectiekamer wordt onderhuids geïmplanteerd, meestal op de borst of in de arm, waar het net onder de huid ligt en gemakkelijk voelbaar is. Het uiteinde van het slangetje wordt in een grote ader, zoals de bovenste holle ader of net in de rechterhartboezem gelegd. Helaas lukte het niet om de vloeistof in te laten lopen. De arts heeft 3 keer opnieuw aangeprikt maar zonder succes. Toen zei ik kan het zijn dat de katheter van binnen verstopt is of fout ligt. De arts gaf aan dat hij hetzelfde dacht en dit goed van me. Dit vond ik erg leuk want dacht hmm dit kan ik toch wel, vergeleken met de Duitse taal hahaha. Ik ben met die mevrouw naar de röntgen gegaan. Waar ik ook weer heb gevraagd om mee te kijken dit mocht gelukkig. Dit was mijn eerste keer dat ik een röntgen foto zag. Niet heel spectaculair natuurlijk maar ik vond het wel leuk! Dit was mijn dag al weer.

En laten we dit weer even mooi afsluiten met een van de mooie quotes over de zorg.

NURSE: Just another word to describe a person strong enough to tolerate everything and soft enough to understand everything!

1. Francien:
    20 mei 2017
    Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven carmen en dat je belangstelling toont is al leen maar goed voor je opleiding daar heb je later plezier van je doet het goed daar in berlijn ondanks je taal hahaha ik kijk al weer uit naar het volgende verslag groetjes van ons