Laatste stage dag en operatie

Mijn laatste blog!

Nog 3 dagen 0 uur en 40 min en dan vertrekken we weer naar Nederland. God wat is het eigenlijk snel gegaan als ik er achteraf aan terug denk. Er waren momenten dat het nog een eeuwigheid duurt maar dat is niet geweest haha.

Vandaag is mijn laatste stagedag, om 14:00 heb ik mijn stage beoordeling. Iets waar ik altijd zenuwen voor heb zelfs als ik weet dat ik mijn stage goed heb gedaan. Maar als het slecht gegaan is had ik dat wel al gehoord haha.

Deze week hoefde ik maar 3 daagjes stage te lopen waarvan gister woensdag 5-7-17 zeker de beste dag van mijn hele stage is geweest. Of laat ik zeggen het interessantst. Ik kwam sochtends op de afdeling en mocht met een operatie mee gaan kijken. Ik mocht de hele dag op de operatiekamer blijven en met de vaat chirurg mee kijken die een bypass  operatie.

Een bypass is een omleiding langs een vernauwde of verstopte slagader, in dit geval in een been. Door slagaderverkalking ook wel arteriosclerose genoemd  is de slagader verstopt of vernauwd geraakt. Hierdoor stroomt het bloed niet meer goed en krijgen weefsels en organen te weinig bloed.
Bij een bypassoperatie wordt de bloedstroom omgeleid met behulp van een stuk van een eigen ader, of met een kunststof ader. Op die manier krijgen weefsels en organen weer voldoende bloed.

Ik voelde me niet helemaal goed toen ik het hoorde. Ik vond het super interessant en wilde graag gaan maar ik was bang om flauw te vallen haha. Mijn collega’s hadden namelijk gezegd dat dit heel erg vaak gebeurt en ik dacht… oh god dit zal mij wel overkomen. Dus heel zenuwachtig ging ik naar de operatie kamer waar ik mij omgekleed heb in groen pak een mutsje op en een mondkapje. Dit laatste zorgde er voor dat ik niet normaal kon ademen dus ik moest even wennen.

Toen ik eenmaal in de OK was was het heel anders dan ik me had voorgesteld de arts was met 2 assistenten aan het kletsen en hadden de radio aan staan. Ik werd meteen welkom geheten en ze wilde me vanalles uitleggen. Ik mocht mee kijken hoe onze patient onder narcose werd gebracht. De anesthesist was echt een aardige man. Ik mocht hem zelfs mee helpen met de narcose, en hij sprak nederlands zei hij. Hij kon het woord knuffelbeertje haha.

Eenmaal begonnen met de operatie kwam ik er achter hoe erg het stinkt als iemand zijn huid open word gemaakt. De geur van brandend vlees hing in de ruimte. Maar als je door je mond ademend valt het mee. Het verbaasde me oprecht dat ik de hele operatie heb mee gekeken zonder een moment van misselijkheid. Omdat ik zo klein ben kon ik soms niets zien. Tot de anesthesist aankwam met een groot krukje. Ik mocht er op staan en heb zo heel de operatie vanaf boven kunnen zien. De sfeer was fijn de artsassistenten legde me veel uit. De arts liet perongelijk de slagader los en het bloed kwam op mijn uniform. De OK collega’s keken naar me van hoe gaat ze reageren. Maar ik moest lachen. Geloof me ze waren goed professioneel met de operatie bezig maar toch vond ik het erg komisch dat het nummer van lil kleine- drank en drugs die hij in het Duits heeft uitgebracht opstond hahaha.

Al met al het was een mooie maar erg lange dag de operatie heeft 5,5 uur geduurd dus ik sliep vroeg. Nu moet ik nog 3 uurtjes werken en dan is mijn stage voorbij!

Ik kijk heel erg uit om volgend jaar (Hopelijk) af te studeren in het UMC Utrecht  op de traumatologie afdeling. Ik zal deze vakantie wel nog wat gaan bij leren voor ik daar begin J

Bedankt voor al mijn blogs lezen! Vond het fijn jullie reacties te ontvangen.

Lieve lieve groetjes en tot in Nederland,

Carmen van de Haterd

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Francien:
    5 juli 2017
    Jammer dat dit het laatste verhaal was ik keek er altijd naar uit en nu heb ik net gehoord dat je je stage goed hebt afgesloten had ook niet anders verwacht kijk ik vol verlangen naar je uit om weer lekker met je te kletsen dus zeg ik als afsluiting tot ziens in Nederland en bedankt voor je mooie verhalen groetjes van oma en opa
  2. Saskia:
    Hé zuster carmen

Ik vind het ook jammer want ik las je blog altijd graag maar vanaf zaterdag hoor ik alles weer live.
    Nu lekker naar huis toe en nog heel hard trainen voor de 4 daagse

Groetjes mama
  3. Dirk de Vries:
    9 juli 2017
    wee een mooie ervaring rijker Carmen, geniet van je vakantie en na de vakantie gaan we nog uitgebreid napraten en dan meteen alweer naar je volgende stage. tot dan!