verschil Nederland en Duitsland

28 juni 2017

Al een tijdje niks meer van me laten horen. Sorry hier voor J Ik heb vorige week niet echt veel nieuws mee gemaakt het was een erg rustige week op de afdeling en er was niet veel mogelijkheid om met iets speciaals mee kijken. Verder heb ik het erg druk gehad met mijn opdrachten maken voor school. Ik moest nog beroepsprestatie 2.4 inleveren en 2 sbars. Gelukkig is alles nu ingeleverd en kann ik nog genieten van mijn laatste weekje stage. Jaa jaa want volgende week woensdag heb ik mijn beoordeling en ben ik klaar!

Hoe kijk ik nu aan tegen het verschil tussen de zorg in Nederland en de zorg in Berlijn?

Hygiene:

Qua hygiene vind ik het in duitsland wel erg goed mijn collegas zijn er van bewukkst dat dit een belangrijk punt is binnen de zorg. Ik heb van klasgenoten gehoord dat dit bij hun wel eens anders is. Maar gelukkig zie ik hier wel iedereen goed desinfecteren en gebruik maken van handschoenen.

Veiligheid voor de patient en jezelf:

Dit is een puntje waar ze naar mijn mening echt nog aan moeten werken het is hier namelijk normaal dat de zusters sieraden dragen. En natuurlijk kleine oorbellen van die knopjes kan ik nog inkomen maar ze dragen oorringen, horloges en kettingen. Mij is geleert dit niet te doen en het is gewoon gevaarlijk. Je kan ergens achter hangen of de patient verwonden. Dit laatste heb ik al een paar keer gezien dit word met een sorry goed gemaakt. Maar het is wel weer een wondje bij een persoon die al in het ziekenhuis ligt en dus niet voor niets hier al ligt.

Nog een voorbeeld is een patient die MRSA heeft. Ik wist van niks en liep de kamer in. Na 10 min komt een collega aan en zegt doe je geen beschermende kleding aan? Nergens stond een bordje en nergens was het in de overdracht bekent gemaakt. Ik vond dit echt heel erg ik voelde me niet beschermd.

Privacy:

Hier hecht ik veel waarde aan. Stel je ligt in het ziekenhuis je krijgt een katheter omdat je niet zelfstandig naar de wc kan. Je ligt op een twee persoons kamer (of op een vierpersoonskamer) de zuster komt binnen en begint met spullen klaar leggen. Het deken word weggenomen en daar lig je dan in je blote kont op je bed. Je buurvrouw(en) kunnen het hele gebeuren zien. En OH er is nog een collega die will kijken hoe het zit die komt nog even binnen lopen… zoals ze hier zeggen Es tut mir leid (het spijt me zeer) maar ik zou mezelf niet fijn vinden het feit dat je een katheter krijgt is al beangstigend voor veel mensen. Dus zo gaat het hier. Geen gordijnen geen schermen ze vragen niet om privacy. Voor hun is dit heel normaal, zo gaat het altijd hier. Heb uitlegt hoe het in nederland gaat en dat vonden ze maar raar.

Ik zeg niet dat de zorg hier slecht is iedereen is natuurlijk ook goed geleerd en de mensen worden beter. Het is gewoon anders in dan in Nederland. Wij lopen voor, wij besteden meer aandacht aan dingen als hygiene, veiligheid en privacy omdat wij de groote waarde er van inzien.

Al met al heb ik hier veel geleerd, leuke dingen gedaan en ook minder leuke dingen. Maar mij is opgevallen dat er een hoop verschil kan zijn tussen zorg en dat van 2 landen die langs elkaar liggen. Stel je voor Afrika...

Volgende week mag ik met een hele operatie mee kijken. Ik zal jullie uiteraard een blog schrijven over deze ervaring.

Tschüss

1. Francien:
    29 juni 2017
    Leuk verhaal carmen en nu weet je goed te vertellen het is toch een heel verschil tussen Nederland en duitse ziekenhuizen het loopt op zijn einde ik denk dat je er wel wat van opgestoken hebt ik kijk met genoegen weer naar je uit en zal je verhalen nog gaan missen heel veel groetjes en tot ziens in holland
  2. Dirk de Vries:
    1 juli 2017
    succes met de laatste loodjes!