Prive afdeling met alles erop en er aan.

19 juni 2017 - Berlijn, Duitsland

Zoals ik al eerder heb gezegd sta ik op een aparte afdeling. Komfort station, de naam zegt het eigenlijk al het is een privé afdeling die de patiënten van alles voorzien. Ik heb mijzelf erg vergist in deze afdeling. Toen we nog in Nederland waren dachten ik en mijn klasgenoten dat het een paliatief station was. Hoewel dit erg mooi en dankbaar werk is wilde eigelijk niemand naar deze afdeling.

Toen we hoorde wat voor afdeling het was dacht ik dat dit toch wel iets voor mij is. Het is dus een privé afdeling die heel erg luxe is. Er is iedere dag een groot ontbijt en lunch en avond eten in een buffet vorm. De nachtkastjes zijn ook minibars en iedere kamer heeft een groot balkon. Maar wat mij nog het meeste aantrekt achteraf is dat op mijn afdeling allerlei soorten patiënten liggen van neuro tot gynacologie, ik zal in deze blog uitleggen wat voor aandoeningen allemaal ben tegengekomen.

Neurologie is een medisch specialisme dat zich met name bezighoudt met de diagnostiek en behandeling van ziekten van de hersenen, het ruggenmerg en de zenuwen. Daarnaast worden spierziekten ook vaak behandeld door een neuroloog.

-          Epilepsie

-          Herseninfarct

-          Hersen tumoren

-          Parkinson

Cardiologie is het medisch specialisme dat zich bezighoudt met het opsporen, diagnosticeren en behandelen van ziekten van het hart

-          Hypertrofische cardiomyopathie

-          Extrasystolie

-          Aneurysma aortae

Thoraxchirurgie is de tak van de heelkunde die zich bezighoudt met operaties aan in de thorax gelegen organen, namelijk hart, longen en de intrathoracale bloedvaten

-          Lobectomie

-          Long (blad) biopten

-          pneumothorax

Oncologie kankerkunde of cancerologie is de medische kennis en behandeling van kanker.

- lever kanker

- hersen kanker

- longkanker

etc.

De specialisatie pulmonologie, pneumonologie, pneumologie of longziekten houdt zich bezig met de opsporing en genezing van longziekten.

-          longkanker

-          COPD

-          Pleuritis

Gastrologie is de wetenschap die zich bezighoudt met ziekten van het maag-darmstelsel

-          Levercirrose

-          Alchoholisch lever lijden

-          Barret-oesofagus

-          Tumoren

Ongeval chirurgie:

-          Botbreuken

-          Knie Herstel operatie

-          Pezen herstellen

Gynaecologie houdt zich  bezig met de organen en ziekten die specifiek zijn voor de vrouw.

-          Prolaps

-          Menstruatie problemen

-          Cyste

Maar wat vind ik nu de leukste afdeling? Op het moment vind ik de Thorax-chirurgie patiënten het leerzaamste. Dit zijn vaak een beetje de ingewikkelde patiënten met veel drains en hebben vaak veel zorg nodig. Ook heb ik bij deze groep patiënten het meeste mogen mee kijken met onderzoeken en andere interessante afnames.  oncologie vind ik ook erg interessant omdat het iets is wat heel veel voorkomt en ook toch vaak in je eigen omgeving.

Ik hoop deze week weer veel dingen te leren! Tot snel

1. Mariska:
    19 juni 2017
    Lekker bezig carm! Leuke verhalen
  2. Francien:
    20 juni 2017
    Goed uit gelegd carmen nu weet ik ook wat er allemaal speelt in zo'n ziekenhuis en je weet ook nu wel een beetje wat je het meeste interesse voor hebt het telt al af voor je ik zal je mooie verhalen gaan missen nog veel succes daar groetjes van ons